A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

RSS

Jezusfilm

Gewijzigd op 15-03-2013 11:28 by host Gecategoriseerd als Kunst en cultuur, Uitgelicht
Afbeelding
Bioscoop- of televisieproductie waarin het leven en sterven van Jezus Christus centraal staat; ook Christusfilm genoemd.

De eerste film was The Passion Play of Oberammergau (Verenigde Staten 1898) en in 2005 werd de 3D  animatiefilm The GodMan gemaakt, met Jezus als centrale figuur in een postmoderne kruising tussen computergame en bioscoopevent. Tot de jaren zestig zijn het groots opgezette, rooms-katholiek geörienteerde en statische Amerikaanse of Zuid- Europese producties, vanaf de jaren zestig zijn er de kritische eigentijdse Jezusfilms en vanaf de jaren tachtig de ook voor tv en dvd gemaakte films.  Voorbeelden uit de eerste periode zijn: Intolerance (1916), waarin 12 minuten Jezus wordt uitgebeeld; King Of Kings (1927, ‘remake’ in 1961); I.N.R.I. (Duitsland 1923); Golgotha (Frankrijk 1935).

In de grote ‘Romeinse’ films van de jaren vijftig kwam Jezus zijdelings in beeld: The Robe (1953), Ben Hur (1959) en Barabbas (1962). De grote film The Greatest Story Ever Told (1965) vormde daarvan het hoogtepunt: veel sterren, statige productie en weinig spanning.

In de jaren zestig en zeventig bepaalden de maatschappelijke veranderingen ook de Jezusfilms. Il Vangelo 'Secondo Matteo (1964) van Pasolini was een voortrekker, met Jezus als boeteprediker en sociaalrevolutionair. Godspell en Jesus Christ Superstar (1973) waren eerst toneelstukken. De laatste film – een rockopera van Andrew Lloyd Webber – viel op door het vervreemdende samengaan van hedendaags theater met een hippieachtige versie van de evangeliën. Monty Python’s Life of Brian (1979) was een parodie op het bijbelverhaal.

The Last Temptation of Christ (1988) van Martin Scorsese – die het werk van de Griekse auteur Kazantzakis als basis gebruikte – toonde een Jezus die alleen mens was. De suggestie van een vleselijk levende Jezus zorgde voor commotie onder christenen.

Tot de jaren zeventig waren protestantse christenen huiverig voor het in beeld brengen van Jezus. Roomskatholieken waren er vanuit hun beeldende lekencultuur makkelijker in. Dat veranderde door de productie van integere, bijbels-nauwkeurige films als de acht uur durende Jesus of Nazareth (1977), Gospel of John (Verenigde Staten 2004) en het inzetten van Jezusfilms als middel voor evangelisatie. Vooral de Campus Crusade  for Christ-film Jesus (1979) en het meerdelige project The Bible (Italië 2000) waren doorbraken. The Miracle Maker (1998) was een opmerkelijke Russisch-Britse animatiefilm met stripfiguren en kleipoppetjes.

De discussie kreeg een nieuwe impuls door The Passion of the Christ (2004) van de actie-filmheld Mel Gibson, die zich bekeerde tot een behoudend katholicisme. Zijn gewelddadige interpretatie van de laatste twaalf uur van het leven van Jezus zorgde voor controverse, tussen christenen maar ook in seculiere kring. De Nederlandse regisseur Paul Verhoeven bereidde deze Jezusfilm voor.

Auteur: H. Veenhof uit: G. Harinck e.a. (red.), Christelijke Encyclopedie (Kampen 2005)

Verder lezen:' Roy Kinnard, Divine Images, a History of Jesus on the Screen (1992) ; Barnes Tatum, Jesus at the Movies'' (1997) ; ‘Jezus in Beeld’ 2dvd (EO 2004)

Thank you for evaluating SQLViewPro. If after your evaluation you wish to support great DotNetNuke software, please visit the store to purchase a membership. Use discount code 'TRIAL' at checkout for 10% off!